sanneveenboer.reismee.nl

Het einde van mijn reis

Wauw, wat is Zuid-Afrika een prachtig land zeg! Het tweede deel van de tuinroute zaten we elke dag wat langer in de truck en deden we minder activiteiten. Dat lijkt misschien een beetje saai, maar tijdens het rijden door de bergen had je bocht na bocht spetterende uitzichten!! Door de haarspeldbochten leek het soms een beetje alsof we in Frankrijk waren en toen de bergen plaats maakten voor een uitgestrekt heuvelachtig gebied leek het alsof we ons in Schotland waanden! Het is eigenlijk onbeschrijfelijk hoe mooi de omgeving was. Wat daar waarschijnlijk aan bijdroeg is dat we niet meer langs de kust reden waardoor de nadruk niet meer op het toerisme lag, maar dat er alleen maar plaats was voor natuur. Ook een welkome verandering was dat hoe verder we reden, hoe warmer het werd en ik kreeg steeds meer een vakantiegevoel! Helaas waren de nachten daarentegen wel nog steeds bar en koud.. De laatste activiteiten maakten dat gelukkig ook weer goed! Zo ben ik dus nog naar de Cango grotten geweest, erg mooi! En we hebben een struisvogel boerderij bezocht, waarbij een één week jonge baby graag met mij voor een foto poseerde ;) En tot slot hebben we op de laatste dag een township tour en een wijn en kaas proeverij gedaan. Deze activiteiten bevonden zich al in de buurt van het eindpunt van de tour: Kaapstad! In de township had ik weer een klein beetje het gevoel dat ik in Ghana was, alleen was dit gebied Langa nog net een klein beetje luxer aangezien ze stroom en wc's hadden, iets wat in Senya Bereku ontbrak. Bij een lokale brouwerij mochten we versgebrouwen bier proeven, maar oei, dat deed me aan mijn minst favoriete Ghanese maaltijd banku denken ;) De wijn werd bij een wijngaard in Stellenbosch geserveerd, heerlijk om dit na zes weken weer te proeven!! En jawel, ik heb zelfs wat van de kaas geproefd! Of ik het nou lekker wil ik daarmee niet zeggen, want mijn buurvrouw had op een paar happen na een dubbele portie haha. Hierna was het echt alweer tijd om afscheid te nemen van de groep en om in een taxi naar mijn lodge te stappen..

Vanwege een foutje van de lodge kreeg ik een enorme privé kamer in plaats van een gedeelde slaapzaal! Vanaf het balkon had ik een mooi uitzicht op de Tafelberg! De Tafelberg is overigens nergens in de stad te missen en wordt als herkenningspunt gebruikt. Dus zelfs ik zonder richtingsgevoel hoefde niet te verdwalen! Omdat het al donker begon te worden en het echte centrum toch wel een kwartiertje lopen was, besloot ik voor de veiligheid maar binnen te blijven. Energie sparen voor de hike naar de top van de Tafelberg die ik voor de eerste dag had gepland! Helaas was de hele berg omhuld met mist toen ik wakker werd en begon het zachtjes te regenen... Toch besloot ik me niet te laten ontmoedigen en ben ik op zo'n sightseeing hop on hop off bus gestapt, deze zou ook langs de kabelbaan van de Tafelberg gaan. Aldaar was ik zeer in dubio, want je kon de gondel in de mist zien verdwijnen zonder zelfs maar een glimpje van de top te kunnen zien.. Ik had eigenlijk al bedacht om maar in de bus te blijven zitten voor een toeristische ronde, maar toen dacht ik: dit is mijn enige kans, dus gewoon doen!! Hoewel het werd afgeraden om de hike alleen te doen besloot ik ook om deze gok te nemen omdat ik al anderen voor mij naar boven had zien gaan. Achteraf ben ik heel blij dat ik het gewoon heb gedaan want het was wederom prachtig! Ik werd omgeven door rotsen, groen, bloemen en her en der een dier. Hoewel er drie uur voor stond is het gelukt om de top in twee uur te halen! Toen ik bijna boven was zag ik geen hand voor ogen door de mist, maar gelukkig had ik aan de andere kant een vrij uitzicht over Kaapstad! Na de nodige foto's en een welverdiende cappuccino besloot ik maar met de kabelbaan naar beneden te gaan. Zo kon ik nog een beetje tijd sparen om meer van de stad te zien. De rest van de middag heb ik me vermaakt met die sightseeing bus die langs toeristische en historische trekpleisters reed met toelichting door een gesproken bandje. Eigenlijk zijn twee nachten in Kaapstad veel te kort en de allerlaatste dag van mijn reis had ik dan ook niet meer tijd dan alleen het doen van een guided city tour voordat ik me naar het vliegveld begaf. Terwijl ik dit verhaal schrijf zit in het vliegtuig en ben ik al zestien uur onderweg, bijna thuis!! De reis gaat erg voorspoedig dankzij een luxe vlucht van Emirates via Dubai.

Hoewel ik het erg jammer vind dat de zes weken zo snel voorbij zijn gegaan kijk ik er ook wel weer naar uit om naar huis te gaan zodat ik weer in mijn eigen bed kan slapen en Hollands voedsel kan eten! Dankzij de laatste twee weken ben ik in ieder geval alvast weer gewend geraakt aan Nederlands praten! Na vier weken Engels praten begon ik zelfs zo te denken en vond ik het weer heel vreemd om om te schakelen, gek dat dat zo snel gebeurt ! Ook de Afrikaanse taal was erg grappig om te horen, het lijkt een beetje op Nederlands waardoor je op rustig tempo zelfs met de locals kunt communiceren!
Ik heb sowieso al besloten om nog een keer naar Zuid-Afrika terug te keren om de rest van het land te verkennen en de gemiste kans om daar te surfen in te halen! Een paar dingen zullen me voorlopig wel herinneren aan deze reis. Zo zal het geluid van bijvoorbeeld de sirene van een ambulance me herinneren aan Ghanese begrafenissen (ambulances worden daar alleen maar gebruikt voor het vervoer van overleden mensen) en als ik een stoplicht zie dan zal ik aan een robot denken (dat is de benaming volgens Zuid-Afrikanen). Natuurlijk heb ik nog veel meer interessante herinneringen, maar daar zal ik jullie later nog wel van op de hoogte brengen ;)

Al met al was het een hele geslaagde reis en ik zal er nog voor lange tijd met plezier aan terugdenken :D Voor meer verhalen en foto's zijn jullie natuurlijk altijd welkom!!

Reacties

Reacties

bep

wat een mooie en interressante reis!
en ook weer veilig thuis gekomen!
spandoek in keuken een beetje gezien!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active