sanneveenboer.reismee.nl

Op naar Port Elizabeth

Terwijl ik dit schrijf lig ik uit te rusten op de bank van mijn nieuwe verblijf voor de komende nachten. Ik leef weer in dezelfde tijdzone als jullie! Het Ghanese avontuur zit er namelijk al weer op!

De laatste week als vrijwilliger ben ik niet alleen bezig geweest in het ziekenhuis, maar wilde ik ook andere dingen zien. Zo ben ik meegegaan naar een ander weeshuis waar nog een Nederlandse vrijwilliger verblijft! Deze kinderen waren als dat mogelijk is nóg luidruchtiger en actiever dan die ik de week ervoor heb bezocht. Gelukkig waren ze al snel gelukkig met een kleurplaat en ons als hulpjes om het in te kleuren. En daarnaast heb kennis mogen maken met het Ghanese schoolsysteem. Ook leuk om te zien hoe de andere vrijwilliger voor de klas stond! Maar helaas was er tijd over en jahoor, ik mocht naar voren komen om die vol te praten. Ze hebben één keer per weer sport, maar het assortiment is niet zo uitgebreid. Toen ze hadden geleerd om honkbal te spelen was de hele school zó enthousiast dat alle lessen werden overgeslagen om iedereen een kans te geven het ook te proberen. Ik had er nog dagen spierpijn van haha! Helaas was deze dag ook mijn laatste dag als vrijwilliger en werd het tijd om afscheid te nemen van de verpleegkundigen en natuurlijk het strand en om mijn tas weer in te pakken.. Oja, en het achterlaten van mijn verloofden niet te vergeten, want ik ben minstens vijf keer ten huwelijk gevraagd :') Ook Rik en Bram konden er niet aan ontkomen, hun verloofden komen binnenkort naar Nederland haha. Omdat ik een vroege vlucht had werd ik al op zaterdag opgehaald door mijn favoriete chauffeur en gids om een laatste nacht dichterbij Accra door te brengen. Terwijl ik aan het genieten was van het feit dat ik weer stromend water had begon het zo hard te regenen dat de stroom uitviel. Daar stond ik dan, in een pikdonkere badkamer met dode kakkerlakken op de grond, ik wist niet hoe snel ik daar vandaan moest komen ;)

Na een korte nacht begon zaterdagochtend om vier uur al de barre tocht naar Zuid-Afrika. Al met al heeft het me 26 uur reizen gekost, waarvan maar 3 uur slaap, en heb ik de vliegvelden van de 3 Afrikaanse landen Nigeria, Rwanda, Zambia kunnen bewonderen. En daarbovenop mocht ik de nacht doorbrengen op een koud bankje in de incheckhal van Johannesburg. Een uitputtende tocht dus.. Maar over het vliegen mag ik zeker niet klagen! Waar ik eerder alleen maar eerder heb gevlogen met een volle vlucht, weinig beenruimte en alleen voedsel voor immense bedragen leek het hier alsof de Ghanese gastvrijheid met me meevloog. De meeste vluchten waren zo rustig dat ik drie stoelen voor mezelf had en tot mijn verbazing kreeg ik elke vlucht een volledige maaltijd (5 keer in totaal!) en mocht ik zoveel drinken als ik wilde bestellen zonder te hoeven betalen! Vervolgens kwam ik uitgeput aan bij mijn verblijf hier in Port Elizabeth.

Mijn eerste indruk is dat het hier opeens best koud is ;) Mijn verblijf is een prachtige lodge met uitzicht op palmbomen en een stukje zee en er is zelfs een zwembad, goed toeven dus! Na een welverdiend dutje ben ik een klein stukje van de stad gaan bekijken, ik zit 40 minuten lopen vanaf het centrum, dus dat bewaar ik voor later! Het is tot nu toe een wereld van verschil met Ghana, het is net alsof je in Europa bent, mede doordat er veel blanken zijn en ook doordat er normale huizen en asfalt wegen zijn. Daarnaast was ik verbaasd dat ze hier aan de andere kant van de weg rijden, dat wist ik niet! Ook is het hier heerlijk stil. Waar je in Senya wel altijd iemand hoorde zingen of er een speaker stond te loeien omdat er weer een begrafenis was, hoor je hier vooral alleen maar wind. Het deel van de stad dat ik wel al heb gezien oogt een beetje apart. Het ene moment sta je op een mooi strand, vervolgens in een enorm en keurig aangelegd groen park en weer een paar meter verder is er opeens een industrieel terrein! Ik ben benieuwd naar de rest van de stad, mijn plan is om die morgen verder te verkennen! En hopelijk komen er daarna ook nog mooie golven want ik kan niet wachten om hier te gaan surfen!!

Reacties

Reacties

Peter

Wat een avonturen weer, heel leuk om te lezen. Ik duim voor metershoge golven: Enjoy!

bep

zeker, mooie avonturen! geniet ervan! en neem al je verloofdes wel mee hoor!

Tantetje

Genieten Sanne, maak er nog een leuke tijd van!! Benieuwd naar alle verhalen en foto's.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active